Ilmoittaudu

Suunnittele kilpailukalenteri

12.04.2019 klo 08:00

Kilpailusuunnitelma on tärkeä osa valmistautumista kauteen. Yleensä ainakin omat pääkilpailut kannattaa pistää ajoissa kalenteriin.

Sopiva kilpailujen määrä on yksilöllistä. Liian usein ei kannata kilpailla, sillä seurauksena saattaa olla henkinen väsymys. Osallistutaan tapahtumiin millä tasolla tahansa, on tilanne aina stressaava. Liian harvoin kilpailemalla siihen liittyviin toimintoihin ei tule rutiineja ja toisaalta oman kehittymisen seuraaminen on myös hankalaa.

Triathlonin kokonaissuorituksen pääsee tekemään ilman kompromisseja käytännössä ainoastaan tapahtumissa, koska niissä järjestelyt on toteutettu niin, että vaihtoihin menee minimaalisen vähän aikaa.

Sportyfeel Finntriathlon Joroinen 2018 lauantai-3.jpg

Rytmitä kilpailukautta

Sopivasti rytmitetyt kilpailut nostavat kuntoa, kun niistä malttaa palautella riittävästi ja tekee kilpailujen välissä palauttavaa peruskestävyysharjoittelua. Suomen kesä ja sitä kautta aktiivinen kilpailukausi on suhteellisen lyhyt. Ensimmäiset kisat ovat kesäkuun alussa ja kausi päättyy usein elokuun loppupuolella. Tuona aikana ehtii hyvin käymään 4–6 kilpailua, jos kilpailee lyhyemmillä matkoilla. Jos tähtäin on pidemmillä matkoilla, niin on järkevää aloittaa lyhyemmistä kisoista ja loppukesästä tehdä pitkä matka. Lyhyet kisat totuttavat lihaksia hyvin rasitukseen ja kisasuoritukseen liittyvät rutiinit tulevat kesän aikana tutuiksi.

Kilpailusuunnitelman voi hyvin rakentaa vuosikelloon, varsinkin jos kilpailee ympäri vuoden eri lajeissa. Siitä saa helposti kokonaiskuvan. Kilpailut kannattaa myös merkitä omaan kalenteriin, merkitty tavoite on aina hyvä motivaattori ja muistutus siitä, että lenkillä kannattaa käydä. Vuosikelloon voi esimerkin mukaisesti pistää myös mahdolliset leirit, jos sellaisille osallistuu.

Sportyfeel Finntriathlon Tahko 2018 lauantai-13.jpg

Lukitse pääkilpailut ajoissa

Kannattaa lukita tärkeimmät kilpailut ajoissa. Monesti muita menoja joutuu suunnittelemaan siten, että pääsee kilpailuun mahdollisimman stressittömästi. Osa kilpailuista myydään myös vauhdikkaasti loppuun.

Henkinen puoli on tärkeää, koska kilpailufiilikseen on hyvä päästä mukaan ilman paineita muista asioista. Jos mahdollista, kannattaa jälkipeleihinkin jättää aikaa.

Ennen tärkeitä kilpailuja kannattaa tehdä joitakin startteja, varsinkin jos oma kilpailukokemus on vähäistä tai sitä ei ole lainkaan. Osallistumalla tapahtumaan oppii joka kerta jotain uutta ja kilpailujännityksen käsittely tulee helpommaksi. Lisäksi välinepuolen rutiinit on hyvä opetella, mikä ottaa oman aikansa. Mitä paremmin hallitsee kaikki rutiinit tapahtumien ympärillä, sitä enemmän jää energiaa itse suoritukseen ja siitä nauttimiseen.


Finntriathlonin järjestämät kilpailut 2019:

8.6. Vanajanlinna (sprintti)
29.6. IRONMAN 70.3 Finland (puolimatka)
20.7. Joroinen (puolimatka ja pikamatka)
10.8. Tahko (täysmatka, puolimatka ja perusmatka)
24.8. Vierumäki (perusmatka)
19.10. Tahko Vuorijuoksu